De Marathon terug in Orpheus
Door Redactie
De eerste musical waar Job Gosschalk ruim vijftien jaar geleden aan meewerkte, toen nog als casting director bij Kemna Casting, was de Nederlandse versie van Aida. Hij vloog ervoor naar de Verenigde Staten, waar hij te maken kreeg met Paul Bogaev, een Amerikaanse musicalregisseur, arrangeur en componist met een Emmy en een Grammy op zijn naam.
,,In Nederland is hij onbekend bij het grote publiek, maar hij is onder meer de arrangeur van Bette Midler en Barbra Streisand. Ik wil maar zeggen: hij weet wel iets van muziek. Die Paul vertelde me destijds dat hij van Elton John een bandje kreeg met twaalf liedjes en de boodschap: Alsjeblieft, dit is de muziek van Aida. Vervolgens maakte hij daar een fantastisch georkestreerde, spetterende show van. Dat ben ik nooit vergeten. Toen ik het idee kreeg voor deze musical zei ik tegen Thomas Acda: Doe jij nou voor De Marathon wat Elton John deed voor Aida. Zo zijn we begonnen.”
Waarom De Marathon?
,,Omdat de film een oergeestig, hartverscheurend en origineel verhaal vertelt, dat je ook op een andere manier kunt delen met publiek. Ik hou van kruisbestuivingen en met Kemna Theater proberen we daar volop gestalte aan te geven. Daarbij kijken we zowel over grenzen als naar andere kunstvormen. We halen Amerikaanse stukken, die ik op Broadway zie, naar Nederland, van de serie Bloedverwanten maakten we een toneelstuk. Ik denk dat er nog veel meer mogelijkheden zijn. Een film als Alles is liefde zou een geweldige musical zijn, en mijn televisieserie Jeuk zou ik ook dolgraag op het toneel zien. Binnen Nederland beperk ik me trouwens niet tot de producties die ik zelf heb bedacht en gemaakt. Met de film De Marathon had ik niets te maken, maar ik ben dolblij dat ik er een musical van kan en mag maken. Hopelijk met evenveel succes.”
Heb je je bemoeid met de inhoud van de liedjes?
,,Voor Thomas begon te schrijven hebben we samen bepaald waar de liedjes over moesten gaan. Je kunt ze inzetten tijdens de meest emotionele en grappige momenten van een voorstelling, maar je kunt ook net iets inventiever zijn. Zo zit er een leuk nummer in dat Het Sponsorlied heet. Daarin gaan de mannen van de garage op zoek naar een sponsor voor de marathon. Het herbergt niet per se een emotie, maar het is wel erg musical met een klein toneelstukje erin: een goede manier om iets te vertellen en zo het verhaal verder te brengen.”
Maar we kunnen ook wel een paar keer lekker janken, mag ik hopen?
,,Zeker. Bij Bloemen en gebak, een fenomenaal nummer gezongen door Jelka van Houten. Het begint als een fictief gesprek met een begrafenisondernemer. Halverwege draait het om en zingt ze haar dode man toe. Thomas zei: op het laatst huilzingt ze. Jelka begreep meteen wat hij bedoelde. Dat liedje gaat door merg en been. Mag ik nog heel even blijven hier is ook behoorlijk hartverscheurend, gezongen door de zoon van de overleden garagehouder. De hele voorstelling is hij een dwarse puber die weinig wil weten van zijn vader. Ineens is hij hem kwijt. Met dat gegeven heeft Thomas iets bijzonder moois gedaan. Maar goed, er is ook genoeg Mamma Mia-achtige lol en luchtigheid. Een lied gezongen door vijf dames in een kapsalon, het ijzersterke Mijn lichaam is een tempel over de jongens die hortend en stotend aan de training beginnen. De A4 is ook fijn. Ik wilde dat het een ode aan Rotterdam zou worden, maar het werd een klacht over Amsterdam. Ook wel eens leuk.”
De vorige voorstelling van Kemna Theater die je regisseerde was een bewerking van het aangrijpende Amerikaanse toneelstuk Moeders en Zonen. Kun je als regisseur genoeg kwijt in een musical?
,,Absoluut. Natuurlijk was het even wennen. Bij een voorstelling als Moeders en Zonen of The Normal Heart sta ik als regisseur middenin en trek ik cast en crew gedurende de repetitieperiode mee het verhaal in. Hier sta ik veel meer te kijken wat er gebeurt. Een groot gedeelte van de tijd zijn de spelers bezig met dansen en zingen, onder begeleiding van anderen. Dat vind ik ook te gek. Een van de leukste dingen aan mijn werk is het samenbrengen van fijne mensen die goed zijn in wat ze doen, zowel op het toneel als achter de schermen.”
Voor meer informatie www.de-marathon.nl
Kaartverkoop
De Marathon is op dinsdag 31 oktober en woensdag 1 november te zien in Orpheus, aanvang: 20.00 uur. Tickets zijn vanaf 29,50 euro verkrijgbaar via www.orpheus.nl of de theaterkassa. Dagelijks telefonisch bereikbaar van 10:00 tot 22:00 uur via 055 527 03 00.
REACTIES