Kralenwinkel trekt woedend de stekker eruit

Dinsdag 20 juni 2017

Door Daniel van Harmelen

Ja, ze is erg boos. Gerda Mouw, al tien jaar in de Kanaalstraat actief met een kralenwinkel, ziet haar zaak noodgedwongen verdwijnen. Een serie A4’tjes vertelt een niet mis te verstane boodschap over de reclamebelasting die deze maand geïnd wordt. ,,Ik word gewoon weggepest”, reageert Gerda boos achter haar afgeplakte ramen.

De winkel van Gerda Mouw laat zich niet omschrijven als een zaakje vol snuisterijen. Het is een winkel voor mensen met een smaak voor het kleine goed, van kraaltjes tot hangertjes, er is van alles is te krijgen voor de creatieve ziel. De winkel is van buiten slechts een karige etalage geworden, een tekenend contrast met de kleurenexplosie binnen. De reclame die ooit boven de voordeur hing is verdwenen.

Ondernemers in het centrum van Apeldoorn betalen sinds kort reclamebelasting. Eind juni gaat de eerste rekening de deur uit. Dat moet in totaal tot een pot van 3,5 ton leiden. Alle uitingen van reclame, zij het letters, borden of anderszins die vanaf de weg te zien zijn, worden belast. Het geïnde geld gaat via de gemeente naar de Stichting Centrum Management Apeldoorn (SCMA), die daarvan onder andere evenementen betaalt. Gerda Mouw is er woedend over. ,,We hebben de huur op moeten zeggen. Per november zijn wij vertrokken”, staat in een brief op hoge poten aan het college van B en W.

Wat reclame is, is nog maar de vraag 

,,We hebben onze reclame neer moeten halen”, vertelt ze. Dat was in de hoop dat ze dan niet meer hoefde te betalen. ,,Maar daarna kwam er weer iemand van de gemeente Apeldoorn langs die zei ‘ik kan uw kralen zien, en dat is reclame’, dat is toch van de zotten? Ik word er helemaal gek van. Die papieren hangen er niet voor niets, zo kunnen mensen de kralen minder goed zien. Dat zal dan wel de bedoeling zijn”. Gerda heeft geprobeerd om tegen de reclamebelasting in bezwaar te gaan, maar dat is –  zoals wethouder Sandmann tijdens de politieke beraadslaging hierover al zei – onmogelijk.

Er kan slechts bezwaar gemaakt worden op individuele afschriften bij belastingbedrijf Tribuut, maar dat heeft dus geen kans van slagen als iemand van de reclamebelasting af wil. De belastingaanslag komt eind deze maand binnen, maar Gerda ging in maart al in bezwaar. Of dat zin heeft weet ze zelf ook niet. ,,Ik heb geen reclame meer, dus ik zou ook niet moeten hoeven betalen. Ik weet niet waar ik moet zijn om dat überhaupt voor elkaar te krijgen. De gemeente reageert niet.”

Het is de vraag wat reclame is, en of een bak kralen wel of geen reclame is. De gemeente Apeldoorn erkent dat dat lastig kan zijn. Het bestuur heeft het als volgt geformuleerd: ,,Reclame is een openbare aankondiging in letters, symbolen of kleuren of een voorwerp of een combinatie daarvan zichtbaar vanaf de openbare weg”. Een lastige formulering, vindt ook wethouder Mark Sandmann van economische zaken, maar hij staat altijd open voor overleg en maatwerk. Zo zou de gemeente ook al een gesprek hebben gehad met Gerda Mouw van de kralenwinkel, maar die zegt weer dat dat nooit plaats heeft gevonden.

Het nut niet zien 

Gerda ziet daarnaast het nut niet van de reclamebelasting. ,,Dat de SCMA van de geïnde reclamebelasting voor evenementen en kerstlichtjes betaalt heb ik niks aan. Sterker: Ik heb last van die evenementen, want als de markt hier staat dan word ik volledig ingebouwd. Niemand die mijn winkel überhaupt nog ziet. Ik draai veel minder omzet, op een zaterdag mét markt voor mijn deur zo’n 35 euro, en dat wordt door de markt dan goedgemaakt met een fruitschaal. Een fruitschaal! Overleggen met de gemeente en de marktmeester hebben weinig soelaas geboden. En die kerstlichtjes, moet ik daar nou zoveel voor betalen? Daar is dit een belabberde plek voor.”

De gemeente Apeldoorn betreurt de ontstane situatie. Wethouder Mark Sandmann hoopt dat er genoeg gedaan is om kleine ondernemers te steunen. ,,Bij de bespreking van het voorstel is uitdrukkelijk aandacht gevraagd voor die ondernemers die door de nieuwe belasting in een financiële problemen zouden komen. Omdat ontheffing wettelijk niet mogelijk is, is hiervoor een regeling bedacht. Ondernemers die inkomensondersteuning krijgen via de BBZ regeling (bijstand voor zelfstandigen) kunnen via de stichting Centrum Management Binnenstad de kosten van de reclamebelasting terug krijgen.” Bij navraag geeft Gerda Mouw aan geen gebruik te maken van de BBZ-regeling, en dus geen aanspraak te kunnen maken op compensatie.

Wat Gerda betreft vertrekt ze zo snel mogelijk uit het centrum. Ze zoekt nog naar een andere locatie om haar winkel opnieuw op te zetten, niet te groot en niet te klein. En anders alleen een webwinkel, maar een klant corrigeert haar al indringend als ze die optie oppert: ,,Dit moet gewoon een winkel blijven, hoor!”

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!