Verkeer op Apeldoorn Direct groeit
Door Jill Verhoef
Goed nieuws, met dank aan jou! Het verkeer op de website Apeldoorn Direct groeit. Regelmatig voert Internetbureau Max metingen en optimalisatie uit voor Apeldoorn Direct. Een voorbeeld van optimalisatie is dat de site mobielvriendelijk gemaakt wordt, omdat uit de cijfers blijkt dat veel personen de website via de mobiele telefoon bekijken. Dit moet ervoor zorgen dat Apeldoorn Direct gebruiksvriendelijk en hét nieuwsplatform van Apeldoorn blijft.
Social media verkeer
Uit de rapportage van de laatste maanden blijkt dat het social media verkeer op Apeldoorn Direct erg toeneemt. In het jaar 2016 ten opzichte van 2015 is een stijging van social media verkeer te zien van 140%. Dit is bijna anderhalf keer zoveel als in 2015.
Social media is dus erg belangrijk voor Apeldoorn Direct. Het social media verkeer blijft ook toenemen en deze stijgende lijn wil Apeldoorn Direct behouden. Daarom blijft Apeldoorn Direct ook zoveel mogelijk berichten plaatsen op social media.
Bezoekers mobiel vs. desktop
Onderzoek en resultaten
Daarnaast voert Apeldoorn Direct verschillende testen en onderzoeken uit om het gebruik te verbeteren. Afgelopen jaar is er onder andere een onderzoek gedaan naar het verbeteren van het bereik en engagement (betrokkenheid) op social media en de nieuwsbrief van Apeldoorn Direct. Tijdens dit onderzoek zijn onder andere soorten titels getest. Want welke titels zorgen voor het meeste bereik en engagement? Daarnaast is er ook onderzocht wat het juiste tijdstip is om een bericht te plaatsen. Lees in dit artikel meer over het onderzoek.
Ook worden de resultaten van alle artikelen op social media en de website iedere week bijgehouden, zoals hoe vaak wordt een artikel gelezen en hoe wordt erop gereageerd. De content wordt onder andere op deze resultaten aangepast. Wanneer een soort artikel interessant bevonden wordt door de doelgroep, zal er meer aandacht besteed worden aan dit soort artikelen. Dit neemt niet weg dat andere interessante artikelen niet geplaatst zullen worden. Diversiteit is ook belangrijk voor Apeldoorn Direct.
Integratie Facebook
Facebook is het belangrijkste social media platform voor Apeldoorn Direct. Met name omdat Facebook het meeste verkeer naar de website stuurt. Om deze reden is besloten om Facebookreacties te integreren op de website. Zo kan je nu een reactie plaatsen via Facebook, deze reacties worden getoond op de website en vice versa. Dit moet naast gebruiksvriendelijkheid er ook voor zorgen dat de interactie toeneemt. Daarnaast heeft Internetbureau Max nieuwe social media deelbuttons geplaatst. Zo kan je nu ook berichten delen via WhatsApp en via de e-mail. Dit was voorheen nog niet mogelijk.
Mobiel verkeer neemt toe
Naast de stijging in het aantal bezoekers via social media, neemt ook het mobiel bezoek steeds verder toe. Het mobiele verkeer is gemiddeld maar liefst 55% van het totale verkeer, met pieken van 70%. Om de groei aan te tonen: vijf jaar geleden was nog maar 10% van de bezoekers mobiel verkeer.
Gebruikerservaring testen
Apeldoorn Direct wil een optimale website bieden, dus ook voor mobiele bezoekers. Er lopen verschillende testen om het mobiel gebruik te verbeteren. Er is al een responsive website die goed op mobiel zichtbaar is, maar dit ontwerp wordt steeds verder verbeterd. Zo is ervoor gekozen om de zijbalk in de mobiele weergave weg te halen, omdat deze niet tot nauwelijks gebruikt wordt en het erg onoverzichtelijk bleek. Daarnaast is de footer (menu onderaan een website) aangepast voor het mobiel gebruik.
Apeldoorn Direct wil door middel van continue optimaliseren het platform voor en door Apeldoorners blijven. Sommige veranderingen zijn zichtbaar, sommigen minder. Graag hoort Apeldoorn Direct wat je ervan vindt. Heb je suggesties of ideeën? Laat het de redactie weten via: redactie@apeldoorndirect.nl
REACTIES