De Staat Zwitsal-style

Woensdag 28 januari 2015

Door Bas Fontein

© Henk Schrier

Afgelopen vrijdag speelde de Nijmeegse rockband De Staat op het voormalige Zwitsal terrein aan de Vlijtseweg in Apeldoorn. Gigant was de organisator van dit optreden op deze bijzondere locatie en het idee was van De Staat. Ze willen hun nieuwe album ‘Vinticious Versions’ met een serie bijzondere optredens op afwijkende locaties promoten. ‘Vinticious’ verwijst volgens mij naar ‘vintage’, een term vaak gebruikt in de betekenis van retro of tweedehands, maar nog wel up-to-date modieus. Het album bestaat uit al eerder uitgebracht materiaal in een ander jasje. Ook het oude Zwitsal terrein zoekt een tweede leven en zo ontstond de match.

De weg naar de hal is feestelijk uitgelicht en binnen is een garderobe. Ik geef mijn jas af en wil hem direct weer ophalen, want het is nogal fris in de lege fabriekshal. Het podium, de instrumenten en verlichting staan klaar. Er zijn drie barretjes, een frietkot, koffiewagen en een tafel met merchandise van De Staat. De nieuwe directeur van Gigant tapt een biertje voor me, geleverd door Veluws Schavuyt die op het Zwitsal terrein is gevestigd.

De Staat komt op, zanger-gitarist en schrijver van alle nummers Torre Florim wordt begeleid door aan iedere zijde één mannelijk bandlid. Ze beginnen met het Beastie Boys-achtige hiphopnummer ‘Input Source Select’. Ik ken De Staat als een pure rockband en ben verrast door dit energieke en frisse begin met alleen vocalen en muziek uit de sampler. Torre bedankt iedereen voor zijn komst en is blij dat het concert is uitverkocht. De vijf jongens lijken niet helemaal fit. Ik sta vooraan en zie een aantal vochtige neusholtes, maar het schijnt ze niet te deren. Ze spelen geroutineerd hun nummers in ska, polska, schuifel, country en andere fusion styles. Tussendoor laat Torre het publiek weten dat het misschien een goed idee is om Gigant naar het Zwitsal terrein te verhuizen, een idee dat met luid applaus, gefluit en gejoel wordt ontvangen. De Staat heeft een mooie set van 14 nummers samengesteld en eindigen hetzelfde als hoe ze begonnen. Alleen zingen de drie vocalisten van de band het laatste nummer tussen het publiek. Ze worden omgeven door bezoekers die hun mobieltjes omhoog houden om ze te filmen en fotograferen.

Het is duidelijk: we leven in een belevenis-economie. We willen niet als schapen consumeren door ons van het ene naar het andere bekende evenement te slepen. Nee, we willen unieke authentieke ervaringen, zoals eenmalige niet te missen optredens. De Staat heeft dit begrepen en Gigant gelukkig ook, en ja: het werkt. Het is een bijzonder goede match en ik prijs mezelf gelukkig dat ik erbij was.

Meer lezen over cultuur

ONDERWERPEN

Muziek

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!