Nieuwsoverzicht Stad Herkansing voor het ACEC en Galerie Klaus Ebbers
Herkansing voor het ACEC en Galerie Klaus Ebbers
Maandag 5 oktober 2015
Door StrangeArt
In een recent geplaatste column schreef ik nogal kritisch-negatief over een tentoonstelling in het ACEC. Kernpunt in deze column was de kritiek op het bombastisch woordgebruik in de uitnodiging. Bombastisch door de woorden “herdefiniëren van kunst” en opnieuw aan het werk gaan” Mijn bijdrage toen was dat dit nogal arrogante uitspraken waren. Wil je de column nog eens herlezen, klik dan op http://bit.ly/1GqICay De opening in het ACEC heb ik bijgewoond en na gesprekken met de galeriehouder en een gesprek met één van de kunstenaars, is het toch iets genuanceerder en reëler dan (de toch wel een beetje bombastische) uitnodiging doet denken.
De galerie die de schilderijen heeft uitgeleend aan het ACEC heeft zonder meer een visie en trechtert met haar aankoop beleid naar kunstenaars met een specifieke stijl en filosofie. De visie van Galerie Klaus Ebbers
We hebben nooit geloof gehecht aan de gedachte dat de schilderkunst aan haar einde zou komen door reductie, nooit geloofd dat het monochrome kunstwerk een doodlopende steeg is. Wat voor ons helder was, is dat de radicale houding (in de schilderkunst) een toestand van voorbijgaande aard van de kunstenaars was. Een stadium dat tot nieuwe oriëntatie moest leiden, tenminste als je niet in herhaling wil vallen. Wij zijn, als galerie, op zoek gegaan naar wat de schilderkunst nog aan mogelijkheden had na het monochrome beeld. Wij hebben ons nooit geschaard achter een schilderkunstige ideologie. Of een schilderij objectief of subjectief is vormt geen criterium. Schilderkunstige vragen, schilderkwaliteit, hoe de klankkleur verandert bij wisselend licht, hoe overschilderingen aangebracht zijn of de penseelvoering, dat zijn de overwegingen bij onze benadering. De wetenschap dat het schilderen in essentie door kleur en kleurruimte en niet door grafische constructies of een verhaal wordt bepaald heeft tot onze keuzes geleid.
Ik krijg trouwens steeds meer sympathie voor het aan en verkoopbeleid van Galerie Klaus Ebbers:
De drang om kunst voor iedereen toegankelijk (betaalbaar) te maken komt voort uit onze geestdrift voor de ideeën van Joseph Beuys over de sociale betekenis van een kunstwerk. Wij streven er dan ook naar om de prijzen van onze uitgaven zo laag mogelijk te houden.
Kunst, dus ook voor de kleine portemonnee, hulde. Kom kijken in het ACEC, het is de moeite waard.
Over de foto: De conservator van het ACEC
Meer lezen over stad
StrangeArt
StrangeArt is een klein ventje met een groot fototoestel. Anderen noemen hem ook wel sociaalfotograaf en levensbeschrijver. De marges en de kreukelzone van de maatschappij maakt hij door zijn verhalen en foto’s zichtbaar. Hij fotografeert in zwart-wit, hij denkt ook zo. Hij verdeelt de maatschappij in mensen die alles hebben…
Berichten van StrangeArt
REACTIES