De (be)LEEFBARE stad

Maandag 31 oktober 2011

Door apeldoornextra

Waarom willen steden hun imago oppoetsen, zich vermarkten, een merk worden? Bij citymarketing gaat het doorgaans om de drie B’s: burgers, bedrijven en bezoekers. Maar kun je een stad marketen? Wat bepaalt nu eigenlijk waar iemand woont, werkt of recreëert? Wat zegt men over zijn eigen stad en hoe wordt de stad door anderen ervaren? Kun je aantrekkelijkheid vermarkten? Het spanningsveld bij citymarketing is: communiceren dat de stad aantrekkelijk is (beeldvorming waarop je verkoopt) tegenover de werkelijke aantrekkelijkheid van de stad. Citybranding daarentegen geeft lading aan wat de stad werkelijk is en dat levert die memorabele ervaring of verwondering op die je graag aan anderen doorvertelt. Dus ervaren dat het echt zo is.

Wie is Apeldoorn

Centraal Beheer heeft Apeldoorn tussen de Nederlandse oren gekregen met de campagne ‘Even Apeldoorn bellen…’ Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat Apeldoorners gemiddeld de gelukkigste inwoners van Nederland zijn. Apenheul, Koningin Juliana Toren en ’t Loo worden genoemd als je mensen vraagt waar ze Apeldoorn van kennen. Maar wat is dat waard voor de beeldvorming van Apeldoorn?

Wat we óók hebben, maar nauwelijks weten of koesteren, is het schoonste water van Nederland en het grootste openluchtzwembad, en de langste winkelstraat. En we staan telkens hoog in de top-10 als het gaat om de beste markt van Nederland. Daarnaast is Apeldoorn hoofdstad van de Veluwe, de nummer-2-bestemming voor korte vakanties. De Veluwe is het grootste aaneengesloten bos- en natuurgebied van Europa waar tot verbazing van vele buitenlanders in gewoond wordt!

Winkeliers, bedrijven, de overheid en de toeristische attractieparken proberen in allerlei initiatieven telkens de kwaliteiten van Apeldoorn voor het voetlicht te brengen. Allemaal heel waardevol, maar hoe effectief is dat als er geen gemeenschappelijk uitgangspunt is?

Verborgen kwaliteiten

Apeldoorn heeft ‘verborgen’ kwaliteiten die Apeldoorners als gewoon zijn gaan ervaren en die onvoldoende benut worden om Apeldoorn onderscheidend te profileren. Denk aan water als natuurlijke bron en levensader die de eerste groei van Apeldoorn mogelijk heeft gemaakt. De unieke natuur van de Veluwe als basis voor gezondheid, rust en inspiratie. Maar vooral ook de unieke parken midden in de stad zelf. Bijna iedere woonwijk kent deze kwaliteiten van water en groen in de openbare ruimte. Dat alles ligt ingebed in de Veluwe als energiek landschap. Apeldoorn is een dienstenstad waar de (rijks)dienstverlening, faciliteren en zekerheid hoog in het vaandel staan. Een stad met bijzonder talent als het gaat over de maakindustrie. Een stad met een koninklijke status door de sterke band met de Oranjes. Wat te denken van de optelsom van de gelukkigste mensen, wonen, maakbaarheid en allure: Apeldoorn, een buitengewone stad om te wonen.

Branding the brand

Apeldoorn moet kleur bekennen: groen, blauw, rood en oranje. Wat maakt Apeldoorn tot een (be)leefbare stad?

  • Groen: De natuur als bron voor inspiratie, energie, rust, leefbaarheid en gezondheid.
  • Blauw: Water speelde ooit een prominente rol voor de ontwikkeling van Apeldoorn. Nu staat water, samen met dienstbaarheid, boven aan de lijst als belangrijkste levensader voor een aantrekkelijke en vitale stad.
  • Rood: Na landbouw en industrie is Apeldoorn nu een echte dienstenstad die faciliteert, ontzorgt en zekerheid biedt.
  • Oranje: Voor alles wat ons bindt en sinds mensenheugenis koninklijk verbonden is aan Apeldoorn.

Apeldoorn moet in zijn kracht gaan staan, omarmen wat er al is en dat verder uitbouwen. Deze kernwaarden betekenis geven en de eigenaren en gebruikers van de stad hierbij betrekken.

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!