Uitgaan heeft langste tijd gehad

Donderdag 3 maart 2011

Door Stadsmens

Het uitgaan in Nederland is langzamerhand aan het verdwijnen. Dit is geen grap of fantasie maar werkelijkheid. Algemeen wordt aangenomen dat het in de horeca slecht gaat omdat de prijzen de pan uitrijzen. Dat is waar en heeft natuurlijk invloed. Dat de beroerde economie een rol speelt is ook waar. Maar er is iets anders aan de hand. Het gaat langzaam maar we onderschatten de invloed die social media hebben op het gedrag van mensen om elkaar te ontmoeten. Juist die invloed maakt dat die behoefte aan het elkaar ontmoeten steeds minder wordt. We ontmoeten elkaar dagelijks op Hyves, Facebook en twitteren dat het een lieve lust is. Praten digitaal over alles wat ons bezig houdt, delen foto’s en video’s van onze avonturen, waar ter wereld die zich ook afspelen. We reageren op elkaar, vinden van alles en weinig blijft in een gemiddelde week onbesproken. Alles wat je tijdens een wekelijks bezoek aan de kroeg zou willen delen is die week al meer dan eens in alle details voorbij gekomen. Daardoor wordt de beslissing om een keertje niet naar het café te gaan eenvoudiger want missen doe je eigenlijk niks omdat je alles al weet.

Dat gaat op termijn nog veel meer invloed hebben. Social life verandert. De frequentie van het uitgaan wordt lager en dus heb je minder plekken nodig. Die plekken moeten echter wel top zijn. Want als je minder uitgaat, wil je wel een topavond. Goede clubs die zich qua sfeer kunnen meten met clubs in bv. Amsterdam, live muziek, er moet wat fatsoenlijks te eten zijn en Wifi is natuurlijk standaard aanwezig om maar eens wat te noemen. Want je wilt de mensen die er niet zijn wel realtime laten weten dat jij er wel bent. Uitgaansgelegenheden die hier niet aan voldoen gaan het op termijn niet redden. Op ons tragische Caterplein moet dus nog heel wat gebeuren om niet nog meer zaken te laten verdwijnen. Ik lees binnenkort wel op Facebook of Twitter wat ze denken te gaan veranderen.

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Uit in Apeldoorn

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!