De verwachtingen van de goed gevulde Gigant zijn hoog gespannen nu op een regenachtige zondagmiddag de band Focus op het menu staat. Als de heren het podium op komen is duidelijk dat twee van de vier de doorgewinterde Focus leden zijn.
De onmiskenbare Thijs van Leer en Pierre van der Linden. De andere twee zouden ook zo weggelopen kunnen zijn van de IT ontwikkelafdeling van een grote verzekeraar. Totdat zij hun instrument pakken en de eerste tonen van Sylvia de zaal in komen. De zaal wordt stil en de sfeer voor het verdere optreden is gezet. Na het als tweede nummer gespeelde House of the King weet de zaal wat voor vlees ze in de kuip hebben. Elk vooroordeel als zou Focus vergane glorie zijn wordt vakkundig met de grond gelijk gemaakt. Op het podium vier zeer geroutineerde muzikanten die er zichtbaar heel veel lol in hebben.
Een glansrol is weggelegd voor drummer ‘good old’ Pierre van der Linden en meestergitarist Niels van der Steenhoven. Vooral die laatste weet het publiek te raken met zijn zeer gedurfde en meer dan geweldige spel. Focus neemt de zaal in de eerste set mee door veel oud Focus werk. Een epos als Eruption wordt aangevuld met werk van de laatste CD Focus 9 en een enkel obscuur uitstapje met op Afrikaanse ritme gestoelde muziek. Thijs van Leer laat met zijn stemcapriolen zien dat hij zonder het zelf te weten misschien wel een voorloper was van wat Hiphoppers tegenwoordig doen. Het op Vergilius gebaseerde ‘Round goes the gossip’ is een volkomen weird maar virtuoos gespeelde song. In de tweede set veroorlooft de band zich na Focus twee en drie wat meer experimentele uitstapjes met in nummers als The Cathedral of Strasbourgh en Harum Scarum alle ruimte voor de heren muzikanten. Een verrassing was de song waarmee van Leer samen met een zangeres de zaal muisstil kreeg. Ze was er en net zo snel was ze ook weer verdwenen. De zaal, waarin ook verrassend veel jonger publiek, in verwarring achterlatend. Peter Beemsterboer, drummer van tijdgenoten Flavium was na het concert meer dan lovend en sprak de toepasselijke woorden: “ook deze ouwe lullen kunnen nog steeds prachtig muziek maken!” Ik kon niet anders dan het heel erg met hem eens zijn. (foto:Peter Vroon)
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies
Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
REACTIES