Kringloop door Apeldoorn: Uit de hand gelopen hobby bij t’ Maatje

Vrijdag 23 augustus 2024

Door Kevin van Es

Waar de traditionele associatie met kringloopwinkels wellicht stoffig en oubollig was, zijn deze parels van hergebruik nu populairder dan ooit. Steeds meer Apeldoorners vinden hun weg naar de kringloopwinkel, op zoek naar unieke vondsten, duurzame parels en een goed gevoel over hun aankoop.

Van lekker neuzen tussen oude ‘Donald Ducks’, tot het zoeken naar die ene verborgen schat. Ook in Apeldoorn hebben we diverse kringloopwinkels. Wat is het verhaal achter de winkels, wat maakt kringloopwinkelen zo populair en wie zijn de gezichten achter de initiatieven?

Naast reguliere kringloopwinkels kent Apeldoorn ook een flink aanbod aan tweedehands kledingwinkels. Een van deze winkels is ‘t Maatje, aan de Imkersplaats 7. Vanuit het pand op winkelcentrum de Maat runnen Gregory en Jantine Wolfswinkel een kledingwinkel met een divers assortiment. In dit artikel vertellen ze meer over het ontstaan en de huidige stand van zaken van het initiatief.

Bij binnenkomst worden de gasten vriendelijk ontvangen door werknemer Leo. Samen met een team van 10 vrijwilligers en stagiaires runnen Jantine en Gregory de winkel. 

Marktplaats naar eigen pand

Zeven jaar geleden begon het pas getrouwde koppel Jantine en Gregory vanuit huis met het verkopen van tweedehands kleding, een initiatief dat aanvankelijk klein startte via platforms als Marktplaats en Facebook. “Het begon eigenlijk best klein,” vertelt ze, “en groeide al snel uit tot iets groters.” De kamer van de zoon van het stel veranderde beetje bij beetje in een opslag, met steeds groter wordende stapels kleding. 

Toen haar partner ontevreden raakte met zijn werk, besloten ze samen volledig voor de kringloopwinkel te gaan. Vier jaar geleden openden ze hun eerste winkelpand, inmiddels zijn ze verhuisd naar een veel groter pand. Bijna drie keer zo groot als hun vorige locatie.

Bij de winkel van Jantine en Gregory worden ongeveer 20 vuilniszakken per dag ingeleverd. “Dat verwerken wij ook dezelfde dag. Ook zodat de voorraad niet volloopt.” De hoeveelheid kleding die ‘t Maatje binnenkrijgt is niet het hele jaar hetzelfde. “Nu is het vakantieperiode en gaan mensen veel opruimen. Op een gegeven moment merken we ook dat er veel mensen een winterschoonmaak houden. Dan wordt er heel veel ingeleverd.”

De ondernemers nemen bijna alles aan: “We nemen alleen geen sokken en ondergoed aan. Tenzij het echt nieuw is.” Ook als er een klein gaatje of vlekje in de kleding zit. “Dan verkopen we het niet, dus we moeten goed opletten dat het niet in de winkel terechtkomt, maar je kan er altijd wel een gezin blij mee maken.” Het wassen van de kleren doet Jantine niet. “We krijgen vrijwel alles schoon aangeleverd.” 

De kringloophoek

‘T Maatje is meer dan een kledingwinkel. “In de kringloophoek bieden we kleine goederen tegen lage prijzen. We hebben geen ruimte voor grote meubels hoor, we hebben vooral kleine decoratie.

Focus op de Minima 

Bij deze kringloopwinkel ligt de nadruk op het toegankelijk maken van kleding voor iedereen, met speciale aandacht voor mensen met een laag inkomen. “Ik heb zelf zeven jaar in de bijstand gezeten,” legt Jantine uit. “Daarom willen we de prijzen laag houden, zodat ook de minima bij ons terecht kunnen.” Het duurste kledingstuk in de winkel kost 4,50 euro, de meeste items zijn te koop voor slechts 2,50 tot 3 euro. Daarnaast hebben ze een weggeefkast en een knuffelweggeefmand, waarmee ze gezinnen in nood helpen. “We willen echt iets terugdoen voor de gemeenschap,” benadrukt ze.

De naam zegt het al: de knuffelweggeefmand is een bak gevuld met knuffeldieren voor kinderen. “We kregen er zoveel binnen, in het magazijn ligt nog een hele stapel met knuffels.”

De kracht van sociale media 

Sociale media spelen een groeiende rol in het succes van de winkel. “We zijn vooral actief op Facebook,” zegt Jantine. “We delen regelmatig video’s en foto’s van de winkel en onze acties, en we merken dat dit veel mensen aantrekt.” Een voorbeeld hiervan is de recente dansactie met Donald Duck, waarbij mensen kans maakten op een bezoek van de geliefde Disney-figuur door simpelweg de pagina te liken en te delen. “Het zijn leuke activiteiten die de betrokkenheid vergroten en het zorgt ervoor dat mensen ons blijven opzoeken,” voegt ze toe.

Uitdagingen en toekomstplannen 

Ondanks de groei en het succes blijft het laag houden van de prijzen een uitdaging in een wereld waarin alles duurder wordt. “Dat is juist onze kracht,” zegt Wolfswinkel. “We willen niet per se winst maken om in luxe te leven, maar echt iets goeds doen voor de gemeenschap.” Voor de toekomst blijft de winkel in Apeldoorn, hoewel er nog genoeg ideeën en plannen zijn om het concept verder uit te breiden. “We hebben een kleine, hechte groep vrijwilligers en willen misschien nog wel mensen aannemen, zodat we ook meer tijd voor ons gezin kunnen hebben,” aldus Jantine.

Meer lezen over kringloop door apeldoorn

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!