Apeldoornse Peter Lous fotografeert wereldsterren tijdens EK 2024
Door Kevin van Es
Er stonden dit jaar geen Apeldoornse voetballers op het Europees kampioenschap in Duitsland. Toch kende het toernooi zijn Apeldoornse invloeden, (sport)fotograaf Peter Lous legde verschillende hoofdrolspelers van het EK 2024 vast met zijn camera. De fotograaf heeft affiniteit met voetbal: “Het is het een mooie sport. Zelf heb ik ook gevoetbald, dus de interesse is er zeker. Toen AGOVV betaald voetbal speelde was ik clubfotograaf.”
Het afgelopen EK is zeker niet Peter zijn eerste toernooi: “Ik denk dat dit mijn zesde à zevende Europees/Wereld Kampioenschap is.” De voorbereiding op een toernooi van een sportfotograaf is anders dan die van een voetballer: “Een half jaar van tevoren meld je je aan bij de UEFA, na twee à drie maanden krijg je een goedkeuring dat je mag gaan. Via een online systeem vink je de wedstrijden aan waar je bij wilt zijn en of je bijvoorbeeld een parkeerkaart nodig hebt,” vertelt Lous.
Lang niet alle wedstrijden worden goedgekeurd. “Soms melden zich meer fotografen aan dan dat er plekken beschikbaar zijn. Vaak krijgen fotografen wel voorrang bij wedstrijden van hun eigen land, tijdens de wedstrijden van Oranje staan er veel Nederlandse fotografen langs het veld.” Er zijn grote persbureaus aanwezig, zo vertelt Lous: “Getty images heeft op één wedstrijd soms wel tien fotografen staan. Daarnaast hebben ze ook nog een hand vol camera’s door het stadion hangen, op de plekken waar wij niet kunnen en mogen komen. Bijvoorbeeld in het doel.” Tijdens de wedstrijden op het afgelopen EK zaten we achter de boarding. Je krijgt een nummer en mag een stoel uitzoeken, daar blijf je de hele wedstrijd zitten,” legt Peter uit.
Peter was overigens niet de enige Apeldoornse fotograaf in Duitsland: “Rico Brouwer heeft ook beelden geschoten.”
Werkmodus
Als sportfotograaf ben je niet bezig met het kijken van de wedstrijd. “Ik zit in werkmodus, maar als het Nederlands Elftal speelt hoop ik dat ze winnen. Maar dat lijkt mij logisch.” Over het memorabelste moment en het mooiste plaatje moet Peter even nadenken: “Voor mij is de foto van Wout Weghorst na zijn (winnende) goal tegen Polen, tijdens de eerste groepswedstrijd van Oranje. Dit was zo’n gaaf, maar vooral belangrijk, moment in het toernooi. Ook de halve finale Nederland tegen Engeland was qua emoties een hele mooie wedstrijd om bij te mogen zijn.”
Een van de controversieelste momenten van de wedstrijd (en misschien wel het toernooi) heeft Peter vastgelegd op beeld: “Het penaltymoment tussen Harry Kane en Denzel Dumfries. Het was goed getimed, dat zit hem in de ervaring. Als de bal in of rond het strafschopgebied komt, switch ik van een lange naar een korte lens.” Dat de aanraking tussen de spits van Bayern München en de vleugelverdediger van Internazionale zo belangrijk zou blijken, had fotograaf niet direct door. “Toen de scheidsrechter richting het VAR-scherm aan de zijkant van het veld liep dacht ik in eerste instantie aan een handsbal, we wisten niet meer dan dat er werd gecheckt op een penalty voor de Engelse. Later hoorde ik dat hem om dit duel ging.”
‘Deze moet ik publiceren’
Normaal gesproken zou Peter deze foto niet online zetten, zo vertelt hij: “De bal was al uit beeld, maar dit was zo’n belangrijk moment. Ik had zoiets van ‘oké, deze moet ik wel publiceren.” De foto’s die Peter schiet worden automatisch naar een wereldwijd persbureau, BSR Agency, verzonden: “De afbeeldingen worden via een zender in mijn camera naar het kantoor in Deventer gestuurd. Daar wordt de plaat nabewerkt en online gezet. Zo’n foto staat na mijn klik op de knop binnen twee minuten op een laptop op kantoor. Enkele minuten later kan de foto al op het internet staan.”
Zo snel hoe het tegenwoordig gaat, is niet altijd het geval geweest. “Vroeger hadden we een negatief rolletje in camera. Dan fotografeerden we een halve wedstrijd om daarna in een donkere kamer de foto’s te ontwikkelen. Met de digitale camera konden we het SD-kaartje met de foto’s via een ‘cardreader’ in de laptop lezen, om ze vervolgens vanuit de perskamer door te sturen.”
Bijpraten met Gakpo
Tijdens het toernooi kwam Lous langs een aantal spelers die hij nog kent uit het verleden: “Cody Gakpo ken ik uit zijn tijd in Jong Oranje. Ik heb met hem gekletst over zijn leven in (en bij) Liverpool, hij vertelde me dat hij vader is geworden.” Ook uit zijn tijd bij AGOVV heeft Peter warme banden met spelers overgehouden: “Dries Mertens (onder andere ex-PSV, Napoli en tegenwoordig actief bij de Turkse recordkampioen Galatasaray) en Nacer Chadli (oud-speler van onder meer FC Twente, Tottenham Hotspur en AS Monaco) kwamen wel eens bij mij eten.” Beide ex-AGOVV’ers waren op verschillende toernooien actief voor het Belgische nationaal elftal: “We hebben alle drie een bepaalde route van amateurs naar Champions League afgelegd, zij als voetballer en ik als fotograaf.”
Het volgende grote internationale voetbaltoernooi voor landen is het Wereldkampioenschap 2026 in Amerika, Canada en Mexico staat ook op het lijstje van de Apeldoornse fotograaf en sportliefhebber: “Ik hoop naar Amerika te gaan. Daar ben ik vaker geweest voor mijn werk. Vele Europese topteams spelen hier tijdens de voorbereiding op het seizoen, van het Franse Paris Saint-Germain tot de Engelse giganten Manchester United en Tottenham Hotspur. Ook het FC Barcelona met Lionel Messi, Neymar jr. en Luis Suárez heb ik in de VS in actie zien komen.”