Over Rood helpt Apeldoornse ondernemers met financiële problemen
Door Kevin van Es
Bij ondernemers denken we al gauw aan succesverhalen, een mooie toekomst en overvloedig geld. De realiteit is echter anders; ook ondernemers kunnen financiële problemen ervaren. Jeroen Berends is vestigingsmanager bij de Apeldoornse tak van de financiële zorginstelling ‘Over Rood’ en vertelt ons meer over ondernemers in Apeldoorn.
Over Rood is gevestigd aan de Vlijtseweg, op het Zwitsalterrein om precies te zijn. De in 2012 opgerichte vrijwilligersorganisatie is een landelijke speler met 18 vestigingen door het hele land. Ondernemers met (beginnende) financiële problemen kunnen een traject volgen bij Jeroen en zijn team. Jeroen leidt de organisatie samen met Carmen Pelt, die assistent-vestigingsmanager is.
Verschillende Groepen
Bij Over Rood zien ze in het algemeen verschillende groepen ondernemers. “Starters zijn mensen die willen beginnen en willen weten wat ze daarvoor nodig hebben. Dit is een kleine groep, ongeveer tien procent van de mensen die hier komen. Dan heb je een groep doorstarters; deze mensen zijn het overzicht onderweg verloren en weten dat ze het over een andere boeg moeten gooien. Denk aan mensen die met een boodschappentas vol ongeopende post aankomen; dan komen de problemen letterlijk op tafel te liggen,” vertelt Jeroen.
Aan het Begin
Aan het begin hebben ondernemers vaak de intentie om een doorstart te maken. Tijdens een traject ontstaat echter vaak een ander beeld. “Vanuit de ordening komt een beeld van de situatie, vaak in een overzicht. Men denkt: ‘Dat zijn achterstanden, die los ik wel in.’ De vraag is of dit nog wel kan; soms zijn de achterstanden zo groot dat ze bijna niet meer af te lossen zijn. Als dit niet meer kan, noemen we het problematische schulden. Deze woorden wil een ondernemer helemaal niet horen. Ze zitten vaak in een fase van: ‘Ik wil door, ik wil door’ en zien overal mogelijkheden. Soms beseffen ze dat een doorstart vrijwel onmogelijk is; dan wordt er naar een afronding gekeken en kom je bij de groep ‘afronders’ terecht,” vertelt Jeroen.
Tot de Laatste Cent
Bij het afronden kijken Jeroen en zijn team hoe de cliënt dit hoofdstuk kan afsluiten. Soms hebben mensen, bij verschillende schuldeisers, een schuld van 100.000. Dan kan je zeggen: ‘Ik ga deze schuld tot de laatste cent aflossen’, maar hoe haalbaar is dat? “Misschien ben je dan wel de rest van je leven bezig met aflossen. Meestal nemen we drie opties door: alles tot de laatste cent afbetalen – meestal zegt men dan dat ze dit niet zien zitten. Ze gaan stoppen en treden in loondienst; dan moeten ze misschien wel hun hele leven doorbetalen.”
Emotionele Gesprekken
Worden de financiële problemen thuis besproken? Of houden ondernemers de zorgen meestal voor zichzelf? “De meesten houden dit voor zichzelf. Vaak geven wij wel aan: ‘Neem iemand mee’, het liefst je partner. Dan tekenen we de tijdlijn uit. Hier ben je gestart en hier ben je nu; dit is aanwezig en dit mist nog. Dan zit een partner daarbij en die ziet iets op het bord verschijnen; die denkt: waar komt dit vandaan? Ik hoor ineens bedragen; waarom heb je het zover laten komen, dadelijk raken we ons huis kwijt,” aldus Jeroen.
Dan komen de zorgen letterlijk op tafel te liggen en ziet de partner hoe ernstig de problemen daadwerkelijk zijn. Dit zijn pittige gesprekken; de emotie mag er zijn. “Soms merk ik dat de ondernemer niet voelt wat het met zijn of haar partner doet; dan probeer ik wel aan te geven: kijk even naar je vriend(in) en bekijk wat het met diegene doet. Zie je wat daar nu gebeurt? Vaak hoor ik dan het verhaal dat ze zich hier niet bewust van waren; dan probeer je de verbinding te zoeken.” Dit probeert Jeroen met het verschaffen van opties en door te vertellen dat ze dit samen moeten doen. “Blijf dit met elkaar bespreken; het raakt jullie beiden.”
Aantal Vrijwilligers
Het aantal vrijwilligers binnen de Apeldoornse tak van Over Rood is aardig toegenomen na de landelijke aandacht op de NOS afgelopen weken. “We hebben in dit filiaal nu 16 vrijwilligers,” aldus Jeroen.
De vrijwilligers hebben hun eigen deskundigheid, zo schetst Jeroen: “Mijn collega is meer van de marketing; hij helpt vooral door starters. Als het doorstarten toch niet haalbaar blijkt, stuurt hij de cliënten door naar mij voor de afrondende fase.” Daarnaast zijn ze vaak succesvol geweest in de ondernemerswereld, maar er zijn ook vrijwilligers die de andere kant hebben gezien. Niet elke vrijwilliger wordt zomaar aangenomen; ze moeten zich wel kunnen verplaatsen in de doelgroep. “Wij hebben niet zoveel aan iemand die aan de top van het bedrijfsleven heeft gestaan; voor hen is dit heel simpel. Voor onze doelgroep zit dit anders; die hebben geen bv waar miljoenen in omgaan, maar een kleine onderneming zoals schilders en nagelstylisten.”
Jeroen kijkt goed naar de connectie tussen de vrijwilliger en de doelgroep, voordat hij met iemand in zee gaat. “Je hoopt dat de cliënt zo open mogelijk is over zijn onderneming, dus je hebt iemand nodig die dit uit ze kan halen.”
Het kantoor van Over Rood bevindt zich in de Energiefabriek op het Zwitsalterrein, meer informatie over Over Rood is te vinden op hun site.