De Veluwe sterkste streekmerk van Nederland, mede dankzij Apeldoorn

Dinsdag 21 februari 2023

Door Nikki Vredenberg

De Veluwe is het sterkste streekmerk van Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder de 100 grootste gemeenten, bekendste streken en provincies. Apeldoorn scoort extra goed in dit onderzoek. Twee van de vijf sterkste Veluwse merken zijn te vinden in Apeldoorn. Reinou de Haan is Merkleider Veluwe bij toerisme Veluwe Arnhem Apeldoorn en vertelt wat deze erkenning betekent voor De Veluwe en voor Apeldoorn.

Wat maakt de Veluwe een sterk streekmerk

De veluwe dankt de titel aan een hoge naamsbekendheid, waardering en gevoel van verbinding. Uit het onderzoek bleek dat vrijwel iedere 18-plusser de veluwe kent en de regio de hoogste waarding geeft van alle Nederlandse streken. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan de streek nog eens te willen bezoeken. De Veluwe wordt opgevolgd door Zuid-Limburg en het Waddenzeegebied.

Apeldoorn als uitblinker

Wat maakt dat Apeldoorn eruit springt? Reinou legt uit: “Apeldoorn heeft een groot aanbod. Met name de attracties Paleis het Loo en de Apenheul zijn populair, maar ook het Kröller Möller staat gedeeltelijk in Apeldoorn. Dit zijn allemaal bekende merken die samen Apeldoorn versterken.”

Veelzijdige Veluwe

De Veluwe wordt omschreven als ‘uniek, sympathiek, actief en ruig’ en wordt gewaardeerd om de natuur en wandel- en fietsmogelijkheden. Reinou is blij met deze erkenning: “Het bevestigt wat we al langer weten. De Veluwe is een sterk merk. De afgelopen jaren hebben we – samen met gemeenten, ondernemers en terreinbeherende organisaties – hard gewerkt aan het versterken van het merk Veluwe. Met inzet van strategische campagnes en marketingactiviteiten zetten we ons in voor een duurzame bezoekerseconomie en een sterk streekmerk. Het is mooi om te zien dat deze inzet loont. En van de herkenbaarheid en aantrekkelijkheid van de veelzijdige Veluwe profiteert de hele regio.” De Veluwe is een overwegend beboste landstreek in Gelderland en meet zo’n 1.000 vierkante kilometer. Reinou’s favoriete plek op de Veluwe is de IJsselvalei. Ze vertelt: Mensen beseffen vaak niet eens dat die er nog bij hoort. Ik vind het daar zo prachtig, rustig en mooi. De Veluwe is echt veel groter dan de meeste mensen weten.”

Top 5 sterkste Veluwse merken

Volgens inwoners van Gelderland zijn Koninklijke Burgers’ Zoo, Apenheul, Het Nationale Park De Hoge Veluwe, Nederlands Openluchtmuseum en Dolfinarium de sterkste merken op de Veluwe. Ondervraagden buiten de provinciale grenzen noemen Paleis Het Loo, Apenheul, Kröller-Müller Museum, GelreDome en Open Monumentendag.

De doelgroep verandert

Dat de Veluwe vaker op nummer één staat bij de ouderen ligt volgens Reinou aan dat het een natuurgebied is. Jongeren zullen sneller de stad op zoeken terwijl ouderen eerder voor natuur kiezen. Maar ze legt ook uit dat de jeugd met de jaren mogelijk ook meer interesse krijgt in de Veluwe: “Mijn dochter is 18 en studeert in Maastricht, maar als zij ouder wordt, zijn andere dingen mogelijk belangrijk voor haar dan nu,” aldus Reinou. Zo verandert de leeftijd van de doelgroep niet, maar er komen wel steeds nieuwe mensen bij die tot de doelgroep behoren.

Hoe nu verder

Als advies krijgt de Veluwe om voldoende aanbod te bieden als het gaat om verblijf en horeca in het hogere segment. Mensen associeren dat (nog) niet met de Veluwe. Daarnaast moeten ze volgens Hendrik Beerda Brand Consultancy volhouden wat ze doen, want een eerste plek krijg je niet zomaar.

 

Aan het onderzoek deden 11.929 respondenten van 18 jaar en ouder mee.

Meer lezen over stad

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!