Medewerkers van Guusje doen iets terug voor inwoners van Apeldoorn
Door Nikki Vredenberg
Medewerkers van Guusje drinken voor of na werktijd een uurtje koffie met hulpvragers van Stichting de Kap. Yesni Bloemendal is manager van Guusje en heeft het allemaal op gang gebracht. Ze had buiten haar werk in de horeca tijd over waarin ze graag iets terug wil doen voor anderen. Dus ging ze op zoek naar vrijwilligerswerk voor zichzelf. Uiteindelijk liep dit uit op een veel groter vrijwilligersproject. Inmiddels is er een samenwerking tussen Stichting de Kap en medewerkers van Guusje. Yesni vertelt over het onstaan van het idee, over de uitwerking en hoe anderen ook kunnen helpen.
Hoe het begon
Toen Yesni op zoek was naar vrijwilligerswerk kwam ze uit bij het Maatjes project van de Kap. Daar zag ze niet alleen de opties voor individuen om iets bij te dragen aan de maatschappij, maar ook voor bedrijven. De flyer had direct haar aandacht. Ze vertelt: “Eén van de opties was ‘Sociaal lunchmaatje’ en ik dacht gelijk, hoe leuk zou het zijn om iets te doen bij Guusje. We zijn daar eigenlijk de hele dag al mee bezig en hiermee kon ik vrijwilligerswerk ook voor mijn collega’s laagdrempelig maken.” Na een overleg met haar leidinggevende kreeg ze een akkoort: “Zij vond het een mooi initiatief dus ik mocht het opzetten,” aldus Yesni.
Het idee
Mensen met een hulpvraag vanuit de Kap worden gekoppeld aan één van de vrijwilligers van Guusje. Samen drinken zij dan een kopje koffie of thee, buiten de werktijden van de werknemer van Guusje. Yesni legt uit dat die matches niet zomaar worden gemaakt: “Ze kijken wel echt naar de mensen aan beiden kanten. Ze kijken bijvoorbeeld naar de behoegye vanuit de persoon met de hulpvraag, maar ook naar gezamenlijke interesses. Het is natuurlijk niet ideaal om en groot voetbalfan te koppelen aan iemand die niet van voetbal houdt.”
Laagdrempelig
Al snel wist Yesni meerdere collega’s te enthoussiasmeren. Tijdens een bijeenkomst na werk werd de werknemers van Guusje met interesse geïnformeerd door twee medewerkers van de Kapp. Zo konden zij ook kennis maken met de organisatie en met het plan. Yesni is dankbaar dat ze op deze manier haar collega’s kan inspireren om ook vrijwilligerswerk te doen. Ze zegt: “Wat het makkelijk maakt, is dat het op werk is. Ze moeten dan misschien een keer een uur eerder komen of wat langer blijven, maar dat vinden ze niet erg. Deze actie maakt vrijwilligerswerk zo laagdrempelig voor collega’s. Sociaal zijn kunnen en doen we sowieso al dus het past goed bij ons.”
Een kopje koffie doneren
Ook gasten van Guusje kunnen een bijdrage doen aan dit initiatief. Zij kunnen er namelijk bij het afrekenen voor kiezen om een kopje koffie te doneren. Yesni vertelt hoe ze daarop kwam: “Vaak willen mensen wel iets doen, maar weten ze niet hoe of maken ze er de tijd niet voor vrij. Op deze manier kunnen ze op een makkelijke manier toch iets doen.” De flyers met deze actie liggen sinds een week op tafel en inmiddels zijn er al tientallen kopjes koffie gedoneerd. Voor elk kopje koffie dat gedoneerd wordt gaat dat bedrag in de glazen pot die naast de kassa staat. Yesni was blij verrast over de donaties: “Na één week zat er al zoveel in, terwijl ik mij van te voren afvroeg of mensen wel zouden doneren. Dat is echt bizar en heel leuk,” aldus Yesni.
Bedrijven inspireren
Er zijn verschillende opties voor bedrijven om op vrijwillige basis bij te dragen aan de maatschappij. De grootste misvatting, volgens Yesni, is dat je al je tijd moet opgeven om vrijwilligerswerk te doen: “Met alleen al twee uurtjes kun je iemand helpen, hoe mooi is dat. Ik hoorde laatst ook dat beveiligers boodschappen doen voor ouderen. Ik hoop dat meer bedrijven hier iets in gaan betekenen,” aldus Yesni.
Ook vrijwilligerswerk doen, zelf of met je bedrijf? Bezoek de website van de Kap voor de mogelijkheden.