Insprekers laten mening horen over stadsmobiliteit
Door Tim Uilen
Na een paar weken reces vergaderde de gemeenteraad gisteravond, donderdag 20 mei, weer met elkaar. Een van de onderwerpen waarover werd gediscussieerd was de mobiliteit in het ‘Stadspark’. Het Stadspark is een uitbreiding van groen in de binnenstad en het creëren van een prettigere, duurzame en mooie leefomgeving. Daarbij horen ook plannen voor het vervoer dat door het centrum heen gaat. Het plan is om de binnenstad autoluw te maken, fietspaden toe te voegen en de voetgangers zich comfortabeler laten voelen.
Kapelstraat
“We zijn positief over de plannen”, zegt Anja Straathof van de Apeldoornse Fietsersbond. “Alleen zijn we niet positief rond de plannen om de Kapelstraat.” Volgens het mobiliteitsplan zou het korte straatje, tussen de Hoofdstraat en de Nieuwstraat, afgesloten worden voor fietsers. Momenteel kunnen fietsers het gebruiken om van de Paslaan naar de Vosselmanstraat te gaan. Daarnaast kan je op de fiets vanaf de Vosselmanstraat makkelijk de fietsenstalling aan de Paslaan en de Hoofdstraat bereiken zonder af te stappen. “Wij stellen voor dat de Kapelstraat een wandelstraat wordt”, legt Anja uit. “Fietsers zijn hier dan te gast en kunnen zich aanpassen aan de wandelaars.”
Parkeren
Fietsen in de binnenstad is tussen 11.00 en 18.00 uur niet toegestaan, meldt Herma van Dorth van Wijkraad Centrum. “Dat deze tijden ook gaan gelden voor de Kapelstraat juichen wij van harte toe. De straat is dan niet meer een uitzondering en dat maakt het een stuk overzichtelijker.” Daarnaast brengt zij nog een ander punt uit het plan naar boven. Het is namelijk de bedoeling om de binnenstad autoluw te maken en de Hofstraat om te toveren naar een fiets- en wandelpromenade. Wel kan het autoluw maken van de binnenstad gevolgen hebben voor buurtbewoners. “Als bewoners van de binnenstad willen we graag onze auto in de buurt hebben”, legt Herma uit. “Daarnaast willen we niet nog meer gaan betalen door van parkeergarages gebruik te moeten maken.”
Het college
“Wij zijn als college heel trots op de visie die er nu ligt”, was de reactie van wethouder Wim Willems. “Het past bij de groene ambities van de binnenstad.” Willems had het er ook over om de binnenstad autoluw maken en benoemde daarbij dat dit wel gewoon betekent dat inwoners hun huizen kunnen bereiken. Hij verwijst ook naar de Kapelstraat. “Wij hebben er nadrukkelijk voor gekozen om de voetganger een keer primair te noemen in dit gebied”, legt Wim Willems uit. “Eind jaren ’60 reed er nog een bus door deze straat heen, maar dat is ook veranderd.” In een veranderende stad met 165.000 inwoners vindt de wethouders deze aanpassingen nodig.
De insprekers kregen tijdens deze zogeheten Politieke Markt genoeg ruimte om hun punten te noemen. Dit gedeelte van de vergadering liep uit en daarom zullen de politieke partijen op een ander moment hun eigen inbreng geven.