Herstelplan voor binnenstad loopt op z’n eind, wat nu?
Door Amrutha Mol
Om de binnenstad in coronatijd op een veilige manier aantrekkelijker te maken werd tijdens de eerste lockdown het coronaherstelplan opgezet. Dit plan loopt tot en met december 2020. Het corona herstelplan loopt op z’n einde en wat gaat er nu gebeuren? Marco Bod, Centrummanager, legt het uit.
Hoe gaat het herstelplan?
“Goed, de meeste acties zijn afgerond en het herstelplan loopt op z’n einde. We houden de activiteiten die voor 2021 staan aan tegen het corona-spoorboekje van het Rijk en kijken naar wat er op welk mogelijk is.”
Wat gaat het herstelplan op de langere termijn doen?
“We pakken terug op de speerpunten van 2020: Veel marketing en communicatie, een fonds voor initiatieven van gezamenlijke ondernemers en werken mee aan een aantrekkelijke openbare ruimte, hier gaan we in 2021 weer mee verder.”
Zouden ruimere openingstijden op koopavonden niet juist zorgen voor meer spreiding?
“Het is nu niet heel druk in de stad, dus het is niet nodig. We blijven mensen wel stimuleren om doordeweeks te komen.”
Wat wil je de mensen meegeven in deze tijd?
“Winkel doordeweeks, dan heb je lekker de ruimte en hebben de ondernemers ook echt alle tijd voor je.”
Wat hoor je terug van de horecaondernemers?
“De horeca geeft aan dat ze een stip aan de horizon missen. Ze zijn voor de tweede keer al een lange tijd dicht en zouden graag perspectief hebben op wanneer ze weer open mogen.”
Hoe doen we het ten opzichte van andere steden?
“Ondernemers zijn creatief en vinden alternatieven om omzet te genereren. Denk bijvoorbeeld aan De Babbel die nu een kledingoutlet is begonnen. Of denk aan de horeca ondernemers die bestellingen zijn gaan bezorgen. Andere steden hebben dat ook wel, maar wij vullen het in op onze eigen manier.”
Hoe steunt de gemeente de binnenstad?
“De gemeente is betrokken en we werken samen. Bijvoorbeeld met de campagne ‘Wij zijn Apeldoorn’. Het is mooi om te zien dat de gemeente ervoor kiest om het kerstgeschenk van ambtenaren uit te keren in Binnenstad Cadeaupasjes die zij alleen kunnen besteden bij ondernemers in de binnenstad. Daarnaast wil centrummanagement graag eenmalig de reclamebelasting niet innen. We hopen van harte dat de gemeenteraad daar akkoord mee gaat.”
Hoe ervaart centrummanagement de tweede lockdown?
“Wij ervaren het net zoals de ondernemers. We missen doordat de cijfers niet snel dalen perspectief op versoepeling. We merken dat de ondernemers proberen te ondernemen binnen de mogelijkheden die er zijn en aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van de consument. Veiligheid staat voorop, maar het is als winkelier wel enorm lastig om de omzetten te maken. Om over de gevoelens van de horeca nog maar te zwijgen…”
Hoe gaan horecaondernemers om met de tweede lockdown?
“Ondernemers hebben perspectief nodig. Dan kunnen zij zich voorbereiden op de dag dat ze weer open kunnen. We kennen de verschillende scenario’s van verschillende risiconiveaus nu.”
Bereiden jullie je voor op een derde lockdown?
“Nee, maar mocht dat wel het geval zijn, dan hebben we helaas inmiddels wel ervaring.”
Wat zijn de verwachtingen voor komende periode?
“We gaan er vanuit dat de oproep om doordeweeks te winkelen gaat helpen om de drukte in de stad te verspreiden over de dagen. Daar hebben de winkeliers het meeste aan. Voor horeca is het helaas een zaak van doorbijten de komende maand. We zien wel dat het te laat is om nu nog iets van de Kerst te kunnen maken.”