Pas op: een scootmobiel!
Door Edward Butter
Mijn linkerhand ligt ontspannen links en mijn rechterhand houdt rechts de gashendel vast. Heerlijk tevreden in het zonnetje, want ik heb net een vergiet gekocht zoals de oplettende lezer kan zien. Rechts moet je aantrekken om harder te gaan. Zoals je bij een fiets moet remmen, weet je wel. Omdat mijn hand links niets te doen heeft vergeet ik hem. Dat gaat na enige tijd automatisch. We letten niet op lichaamsdelen die niets te doen hebben. Na enige tijd besluit mijn linkerhand iets van plek te veranderen. Dat doet hij geheel zelfstandig en ik heb geen idee waar hij mee bezig is. Dat is ook niet nodig tot ik stoppen wil. Ik laat mijn gashendel los, maar de scootmobiel gaat dapper door. De hefboom wordt door mijn linkerhand geblokkeerd.
Nadenken
Over mijn telefoon werd beter nagedacht. Ik kan mijn afdrukknop zo verschuiven dat ik een foto van mijn display (scootmobiel) kan maken terwijl ik hem met mijn rechterhand bestuur. Zie je het handeltje waar je aan kan trekken om te remmen. O nee, dat is bij fiets en brommer. Hier gaat hij vooruit (rechts) en achteruit (links). Het toetsenbord is ook een ramp.
Verkeer?
Om de richtingaanwijzer aan te zetten moet je goed naar het display (niet naar de weg) kijken en zet je hem te vroeg aan dan gaat hij weer uit voor je de bocht om bent. Vervolgens hebben we een toets voor het licht. Als je daarop drukt (in het donker) gaat de witte voorlamp, de rode achterlamp en het blauwe led lampje naast de knop branden. Dat laatste lampje is zo fel dat de bestuurder onmiddellijk niets meer ziet. Ik sprak de leverancier hierop aan en die vertelde me dat ik er een plakbandje overheen mocht plakken. Je meent het!
Remmen is gas geven
Het ergste is echter wel dat je door aan de handrem te trekken harder gaat. Wie is er op dat idee gekomen? Op het moment dat je dat in een schrikreactie doet (ik heb het al meegemaakt) duurt het enige tijd voor je hersenen schakelen en je loslaat. Net op tijd in mijn geval. Misschien bij de Stint niet en misschien bij veel gebruikers niet die niet in het nieuws komen.
Waarom
Waarom niet een gewoon systeem zoals een brommer heeft? Heeft er iemand betaald om van de oudjes af te komen? Buiten dat het levensgevaarlijk is krijg je er ook een lam handje van. Voor de liefhebber een gaspedaal en een rempedaal zou ik zeggen. En aangezien we op batterijen rijden zouden het aantal gereden kilometers ook welkom zijn in het display naast een klokje en zo.
Vergeef ze Heer, want ze weten niet wat ze doen
Ik ben in het verleden drie keer overreden door een scootmobiel en bij deze vergeef ik ze. Vergeeft u mij ook binnenkort? Ik doe het niet expres. Laten we met zijn allen de ontwerpers oproepen er normale voertuigen van te maken met normale bediening. Ik vroeg het aan mijn leverancier en dat is een Apeldoorner. Die gaan op zoek naar “ja maar” argumenten in plaats van oplossingen. Mochten ze het echt niet weten. Ik wil met alle plezier en gratis helpen. Tenslotte ben ik niet voor niets technisch hoogbegaafd.
En tot slot jawel -> de bel
Ik heb hem nu zo’n tien keer gebruikt en er is geen mens die reageert op de zielige ping. Zelfs toen ik stilstond, een halve meter van een groepje mensen, was er niemand die op keek. Waarom niet een toeter zoals op een scooter? Waarom ting?
REACTIES