Introdans sluit 2017 sfeervol af
Door David Levie
Het jaar beëindigen met 3000 bezoekers gedurende vier dagen. Introdans sloot gisteravond in schouwburg Orpheus met een spetterend en humoristisch Kerstgala het jaar 2017 af. Een aaneenschakeling van een aantal hoogtepunten dat voor een groot publiek toegankelijk bleek.
Introdans trok alle registers open. Op mij heeft van de vier balletten het ’Cirkus Primitif’ van de Kroaat Stasa Zurovac de meeste indruk gemaakt. Je komt ogen tekort om de bewegingen te kunnen volgen en hapt voortdurend naar adem. Een ballet dat zich uitstekend leent voor ogen die niet al te zeer gewend zijn aan ballet op topniveau. Fijnproevers zullen wellicht voor ’Memory of a shape’ van Regina van Berkel kiezen. Met prachtige muziek van Theo Verbey en een decor om van te watertanden.
Azië liet zich vertegenwoordigen door het internationaal bekroonde ’Floating Flowers’, van Po-Cheng Tsai. Ingetogen gedanst en verwijzend naar oosterse ceremonies waarin de geesten nooit ver weg zijn. En dan de mannensolo ’B12’ van Jorma Uotine, en onderdeel van Ballet Pathétique. De solist is gestoken in een witte tutu. Even wennen, maar eenmaal in de greep van de dans neemt hij je mee naar verschillende fragiele creaties die nu eens fladderen en dan weer vliegen of ijlen. Een feest om naar te kijken.
Net als het winterse slot van de vierdaagse die in Arnhem begon en in een goed gevuld Orpheus eindigde. Hoe mooi kan dansen zijn.
Wintergala Introdans 2017, Hanoszaal Orpheus, vrijdag 29 december.
REACTIES